Workshop Kerndoel 48 4

Het uitdrukken van gevoelens, dat is de basis van kunst en daar sluit kerndoel 48 bij aan. Het kan dan om verschillende vormen gaan: beeldende kunst, dans, theater of muziek. Verbeelding en creativiteit worden als middel ingezet om te communiceren. De puberteit is een periode van gemengde gevoelens, waarbij kunst een welkome uitlaatklep kan bieden. Via workshops en voorstellingen van Kleinkunstig kunnen leerlingen op een professionele manier kennismaken met verschillende kunstdisciplines, zowel door ernaar te kijken als door ze uit te proberen. Niet elke kunstvorm past bij elke leerling, daarom is het fijn als ze veel kunnen zien en doen. We noteren enkele tips die binnen kerndoel 48 passen.

Voorstelling: Maak je dromen waar

Tieners zitten vol dromen over het leven, liefde en hoop. In de grappige goochelvoorstelling Maak je dromen waar geeft artiest Jo De Rijck raad over hoe je dromen aanpakt. De voorstelling raast als een trein voorbij, waarbij tal van knotsgekke scènes de revue passeren. Van een huwelijksaanzoek tot een jongleeract met een draaiende kettingzaag. De hele zaal wordt betrokken, sommige leerlingen worden zelfs uitgenodigd op het podium om een handje te helpen. Bovenal is de voorstelling leerzaam. Er wordt geleerd hoe je dromen waarmaakt, hoe je grootse dingen in je leven bereikt en vooral: hoe je kartonnen torens bouwt. De voorstelling is voor alle leeftijden in het voortgezet onderwijs geschikt. Leerlingen maken kennis met circus, theater en kunnen aan het denken worden gezet: ‘Wat wil ik nu écht?’

Expressie in woord & beeld: workshop Cartoontekenen

Cartoons zijn grappig, maar kunnen ook worden ingezet om de heersende orde aan de kaak te stellen. In de workshop Cartoontekenen worden de leerlingen stap voor stap meegenomen in de wereld van cartoons. Ze krijgen uitleg over de basisingrediënten, zoals de typische manier van tekenen en het gebruik van tekst. De workshopleider geeft tips hoe je een grap of boodschap kracht bij kan zetten. De leerlingen verzinnen zelf een grap of boodschap en zetten deze om in een cartoon. De ene leerling zal zich meer storten op de taalgrap, de andere op de uitgewerkte tekening. Leerlingen onderzoeken het begrip ‘humor’ en gaan kritisch aan de slag met wat grappig is en wat niet. Aan het einde van de workshop toont ieder zijn of haar cartoon aan de klas. De leerlingen leren dat je jezelf ook in een tekening kan uitdrukken, dat je zelfs zonder tekstballon een boodschap over kan brengen.

Workshop Kerndoel 48 0

Uit jouw mening in een song, invulling van kerndoel 48

In een liedje passen de melodie, het rijmschema en de tekst bij elkaar. Het is best lang puzzelen tot alle delen samenvallen. Professionele singer-songwriters helpen in de workshop songwriting de leerlingen op weg in het schrijven van hun eigen song. De leerlingen bespreken eerst de opbouw van songteksten, rijmschema’s en melodielijnen en brainstormen in groepjes waar hun lied over moet gaan. Waarover willen ze schrijven? Wat vinden ze belangrijk dat anderen horen? Als iedereen een idee heeft, gaan de leerlingen aan het werk. Ze bedenken de tekst, het rijmschema en de melodie. De workshopleider begeleidt hen in deze keuzes. Aan het einde presenteren de leerlingen hun songs aan elkaar. Leerlingen leren zich in deze workshop uit te drukken in tekst op muziek, ze leren de eerste stappen in het maken van een lied.