Show menu

Inspiratie voor kerndoel 51

 
Workshop Kerndoel 51 1

In kerndoel 51 staat het verslag doen van een culturele activiteit centraal. Over ‘het praten over kunst’ hebben al meerdere denkers het hoofd gebroken, de vraag ‘Wat is kunst’ heeft al menig boek gevuld. Het vraagt veel oefening van leerlingen om een mening te vormen over een kunstwerk, over een kunstzinnige activiteit die ze bijgewoond hebben of waar ze aan deelgenomen hebben. Kleinkunstig heeft enkele workshops waarin verslaggeving centraal staat. Leerlingen kunnen zo op een creatieve manier kennis maken met reportages en het verwoorden van een mening.

(Maga)zine maken

In de workshop (Maga)zine maken leren jongeren de Zine kennen. Een minimagazine met beeld en woord, waarin een leerling zijn eigen belangrijkste nieuws samenstelt. Ze leren over de ontstaansgeschiedenis van de Zine: de jaren ’70, de punkscene, het feminisme. De Zine werd gebruikt om zichzelf uit te drukken en meningen te verkondigen. De leerlingen maken een eigen Zine en vertrekken vanuit de vraag ‘Wat vind ik echt belangrijk om te zeggen?’ In beeld en taal gaan de leerlingen aan het werk. De inhoud van de Zines kan natuurlijk ook samen met de leerlingen of de school afgesproken worden. Het kan ook de verslaggeving van een bijgewoonde voorstelling of workshop zijn, als het basisprincipe maar blijft gelden: dat de eigen mening in de Zine baas is. Kortom een bijzondere manier om Kerndoel 51 in te vullen!

 

Workshop Kerndoel 51 4

Audioverslag, maak een podcast!

De leerlingen ontdekken de podcast. Het klinkt als een nieuw medium, maar het heeft een oude herkomst in het hoorspel. Tijdens de workshop Podcast maken luisteren de leerlingen naar verschillende podcasts en bespreken de overeenkomsten en verschillen. Daarna gaan ze zelf aan het werk met een online muziekprogramma. In groepjes bedenken ze een onderwerp en maken hier een podcast over. Dit thema kan ook vooraf bepaald zijn, indien de school dit wil. Het zou dus ook het verslag van een workshop of voorstelling kunnen zijn.
Als eerste ontwerpen ze een intro. Wat wordt er verteld in de intro? En welk tapijtje (bijpassende muziek) past daar goed bij? Na het ontwerpen nemen de leerlingen hun tekst op met een microfoon en monteren het geheel aan elkaar. De leerlingen gaan naar huis met hun zelfgemaakte en unieke podcast. Het audioprogramma is vrij te gebruiken, dus de leerlingen kunnen deze technieken ook laten nog inzetten voor andere opdrachten of eigen creativiteit.

Het videoverslag voor Kerndoel 51

Het is onbekend bij ouderen, maar berucht onder jongeren: de vlog. YouTube puilt uit van de videoblogs. Heel vaak zijn deze gemaakt door tieners. Een ingebouwde camera heeft iedereen, maar hoe maak je nu een superstrakke vlog? De professionals van Kleinkunstig gaan samen met de leerlingen aan de slag. De leerlingen krijgen een korte introductie met voorbeelden uit de praktijk. Ze krijgen tips over de opname- en montagetechnieken. Daarna gaan ze aan de slag met een onderwerp uit hun eigen leven. Dit onderwerp kan vrij ingevuld worden. Ze filmen zichzelf en monteren het geheel aan elkaar. In de workshop Vloggen focussen leerlingen op presentatie en leren ze het medium video kennen en benutten.