Show menu

Workshops aansluitend op kerndoelen van CKV

Als leerkracht ben je er natuurlijk helemaal in thuis: de kerndoelen van CKV. Je spiegelt je vak aan de kerndoelen en vult deze zo mooi mogelijk in. Veel scholen maken ook gebruik van activiteiten met externe professionals om deze kerndoelen vorm te geven. Soms gaat het erom dat leerlingen een aantal kunstdisciplines onderzoeken (kerndoel 48), soms over dat de leerlingen hun presentatievaardigheden moeten verbeteren of over hoe je op een creatieve manier een verslag maakt (kerndoel 51). In ons aanbod hebben we meer dan genoeg workshops die hierop aansluiten. Nog mooier is het als je verschillende workshops op een dag combineert, we noemen dit een Cultuurdag. Leerlingen volgen dan bijvoorbeeld drie verschillende workshops in drie discplines. Hierdoor maken ze diverse facetten van kunst mee.

Zeggingskracht van kunst, kerndoelen 48 en 49 van CKV

Aan meningen niet tekort op een middelbare school. Maar hoe kan je jouw mening nou zo sterk mogelijk overbrengen? En hoe kan kunst daarbij helpen? Dit zijn een paar van de vragen die centraal staan als we een workshop organiseren die zich richt op kerndoel 48. We kunnen rondom dit kerndoel verschillende voorstellingen en workshops organiseren. Deze staan verder uitgewerkt in de pagina specifiek opgezet rondom kerndoel 48.

Hoe kan ik kerndoel 49 vormgeven bij Kleinkunstig?

Kerndoel 49 gaat over het presenteren van je kunstzinnige werk. Haast elke workshop bij Kleinkunstig is af te ronden met een presentatie, waardoor je aan dit kerndoel voldoet. Daarnaast hebben we veel dagprojecten waarbij leerlingen helemaal ondergedompeld worden in het toewerken naar een presentatie; het presentatiemoment staat centraal. Dit zijn bijvoorbeeld de projecten Het Podium Op! en Live Magazine.Kerndoelen-ckv-workshop-3

Naar elkaar kijken en óók zelf op het podium staan

Weinig geeft zo’n positieve kick als op het podium staan, je optreden doen en vervolgens applaus te krijgen. Dit is natuurlijk ontzettend spannend maar ook onwijs leuk! Bij Kleinkunstig hebben we verschillende dagprojecten waarbij presenteren met en aan elkaar centraal staat. Naast het hierboven genoemde project ’t Podium Op!, organiseren we voor de onderbouw regelmatig de Theatersportbattle. Dit is een dag waarbij leerlingen samen met hun theaterdocent toewerken naar de battle. Alle groepen nemen het tegen elkaar op en uiteindelijk is er een winnaar. Het zijn altijd hilarische én veilige dagen. Leerlingen worden de hele dag door dezelfde workshopleider begeleid en de workshopleiders creëren een veilige omgeving waarin de leerlingen zich durven te presenteren. Volgens ons – en veel scholen – een mooie invulling van kerndoel 49!

Ervaren van kunst, kerndoel 50

Biedt Kleinkunstig ook iets aan voor kerndoel 50: kijken/luisteren naar kunst?

Ja, naast workshops heeft Kleinkunstig ook voorstellingen. Deze hebben een interactief karakter waardoor de leerlingen actief betrokken worden bij de show. Perfect om kerndoel 50 mee in te vullen. Vaak worden voorstellingen gecombineerd met workshops tijdens een Cultuurdag.Kerndoelen-ckv-workshop-2-1

Een populaire voorstelling is The East Side Crew. Deze urban voorstelling neemt leerlingen mee in de geschiedenis van de urban cultuur. Ze zien hoe professionele artiesten de voorstelling maken en hoe ze verschillende kunstuitingen toepassen; breakdance, popping, rap etc. Het mooie aan The East Side Crew is dat hiphop workshops onderdeel zijn van de voorstelling. Leerlingen worden dus ook nog eens actief betrokken bij het optreden. Een andere bijzondere voorstelling is die van de Handsome Poets. Misschien ken je de band wel? Ze hebben onder andere op mainstage Pinkpop gestaan. De leadzanger en de producent nemen in deze muzikale voorstelling de leerlingen mee in hun creatieve ontwikkeling.

Goed kijken en communiceren, kerndoelen 51 en 52 van CKV

In ons aanbod hebben we meerdere workshops die ingezet kunnen worden voor het maken van een visueel of auditief verslag, waaronder de populaire media uitingen vlogs en podcasts. We hebben een aparte pagina over kerndoel 51, hier kan je meer lezen over de workshops (maga)zine maken, vloggen en podcast maken.

Biedt Kleinkunstig ook reflectieve workshops aan, in lijn met kerndoel 52?

Kerndoel 52 gaat over het reflecteren op kunstzinnige ervaringen. In elke workshop zit aan het einde een stukje reflectie. Je kunt natuurlijk ook een workshop hier volledig aan wijden. Je kan dit bijvoorbeeld mondeling vormgeven met een workshop pitchen of presenteren of juist schriftelijk door middel van een workshop column schrijven!

Reflecteren op je ervaringen staat centraal bij kerndoel 52. Naast kunst maken of ervaren en dit proces verslaan, is het namelijk ook belangrijk erop terug te kijken. Binnen kerndoel 52 gaan we dieper in op hoe je jouw bevindingen kan overbrengen op anderen. Je leert hoe je mondeling of schriftelijk op je eigen werk en ander werk kan reflecteren. Dit kan je centraal stellen bij bijvoorbeeld de workshop Column schrijven, echter vinden we het vaak mooier om het onderdeel te laten zijn van andere workshops. Hierdoor kunnen we kerndoelen met elkaar combineren. Ons uitgangspunt is namelijk dat bij elke goede workshop ook een stuk reflectie hoort.

Wil je meer weten over de kerndoelen van CKV, bezoek dan eens de website van LKCA!