Show menu

Kerndoelen voor CKV

Als leerkracht ben je er natuurlijk helemaal in thuis: de kerndoelen van CKV. Je spiegelt je vak aan de kerndoelen en vult deze zo mooi mogelijk in. Veel scholen maken ook gebruik van activiteiten met externe professionals om deze kerndoelen in te vullen. Soms gaat het erom dat leerlingen een aantal kunstdisciplines onderzoeken (kerndoel 48), soms over dat de leerlingen hun presentatievaardigheden moeten verbreden of over hoe je op een creatieve manier een verslag maakt (kerndoel 51). In ons aanbod hebben we meer dan genoeg workshops die hierop aansluiten. Nog mooier is het als je verschillende workshops op een dag combineert, we noemen dit de Cultuurdag. Leerlingen volgen bijvoorbeeld drie verschillende workshops op school. Hierdoor maken ze kunst in al haar facetten mee.

Zeggingskracht van kunst, kerndoelen 48 en 49 van CKV

Aan meningen niet tekort op een middelbare school. Maar hoe kan je jouw mening nou zo sterk mogelijk overbrengen? Hoe kan je dat met kunst doen? En waarom lukt het sommige kunstenaars om zoveel indruk op je te maken? Dit zijn een paar van de vragen die centraal staan als we een workshop organiseren die zich richt op kerndoel 48. We kunnen rondom dit kerndoel verschillende voorstellingen en workshops organiseren. Deze staan verder uitgewerkt in de pagina specifiek opgezet rondom kerndoel 48.

Het podium op

Weinig geeft zo’n succeservaring als op het podium te staan, je optreden te doen en vervolgens applaus te krijgen. Dit is natuurlijk ontzettend spannend! Bij Kleinkunstig hebben we verschillende dagprojecten waarbij presenteren met en aan elkaar centraal staat. In de onderbouw wordt regelmatig de Theatersportbattle georganiseerd. Dit is een dag waarbij leerlingen samen met hun theatercoach toewerken naar de battle. Alle groepen nemen het tegen elkaar op en uiteindelijk is er een winnaar. Het zijn altijd hilarische én veilige dagen. Leerlingen worden de hele dag door dezelfde workshopleider begeleid en er wordt door de workshopleiders een veilige omgeving gecreëerd waarin gepresenteerd kan worden. Volgens ons – en veel scholen – een mooie invulling van kerndoel 49!

Ervaren van kunst, kerndoel 50

Zelf kunst maken is erg leuk, maar kijken of luisteren naar een professioneel kunstwerk of professionele kunstenaar is ook erg bijzonder. Om dat voor scholen zo makkelijk mogelijk te maken, bieden wij verschillende voorstellingen aan. Een populaire voorstelling is The East Side Crew. In deze urban voorstelling worden leerlingen meegenomen in de geschiedenis van de urban cultuur. Ze zien hoe professionele artiesten de voorstelling maken en hoe ze verschillende kunstuitingen toepassen; breakdance, popping, rap etc. Het mooie aan The East Side Crew is dat hiphop workshops onderdeel zijn van de voorstelling. Leerlingen worden dus ook nog eens actief betrokken bij het optreden.

Kerndoelen CKV workshop podcast

Goed kijken en communiceren, kerndoelen 51 en 52 van CKV

Leerlingen zijn volop bezig met vlogs en podcasts worden ook steeds populairder. In ons aanbod hebben we meerdere workshops die ingezet kunnen worden voor het maken van een visueel of auditief verslag. We apart een pagina over kerndoel 51 geschreven. Daarin worden de workshops (maga)zine maken, vloggen en podcast maken verder toegelicht.

Vertellen van het verhaal van kunst

Bij alle voorgaande kerndoelen van CKV hebben leerlingen veel gemaakt en veel bekeken. Ook hebben ze een start gemaakt met verslaglegging. Binnen kerndoel 52 gaan we dieper in op hoe je jouw bevinden kan overbrengen op anderen. Je leert hoe je mondeling of schriftelijk op je eigen werk of ander werk kan reflecteren. Dit kan je centraal stellen bij bijvoorbeeld de workshop Column schrijven, echter vinden we het vaak mooier om het onderdeel te laten zijn van andere workshops. Hierdoor kunnen we kerndoelen met elkaar combineren. Ons uitgangspunt is namelijk dat bij een goede workshop ook een stuk reflectie hoort.