Show menu

Fair Practice Code bij Kleinkunstig: directeur Sjoerd vertelt

‘Eerlijk betalen is onderdeel van onze bedrijfscultuur’

Middenin de coronaperiode het honorarium van workshopdocenten flink verhogen: je moet het maar durven. Toch besloot Kleinkunstig die weg in te slaan. ‘We waren op een punt gekomen dat we vonden dat het anders moest’, vertelt directeur Sjoerd Berendsen. Hij gaf aan de Provincie Overijssel zelfs een masterclass over hoe Kleinkunstig hun stip op de horizon – voldoen aan de fair practice code – werkelijkheid liet worden.

De eerste stappen richting die hogere honoraria werden al in 2018 gezet: ’Volledig vanuit het gevoel een goede opdrachtgever te willen zijn, hadden we de wens om de honoraria te verhogen. We realiseerden ons dat het heel lastig zou worden om die verhoging te kunnen doorvoeren, als er niets zouden veranderen. Dus ontwikkelden we een strategie waarmee we budget konden vrijmaken voor het verhogen van de honoraria. Zodat we er zeker van konden zijn dat we ook in de toekomst eerlijk met mensen om konden blijven gaan, en ons ethisch kompas in orde zou blijven’, verklaart Sjoerd de keuze.

sjoerd
Directeur Kleinkunstig: Sjoerd Berendsen

Excuuscultuur

In de kunstsector bestaat er een Fair Practice Code voor ondernemen en werken, wat Kleinkunstig als referentiedocument gebruikt. Rondom die code heerst vaak een excuuscultuur, weet Sjoerd. Waarbij het excuus is: We kunnen de tarieven niet verhogen, want er komt niet meer geld vanuit de overheid. ‘Dat klopt ook wel, maar we werden desondanks moe van onszelf. We vonden dat we die excuuscultuur moesten doorbreken.’

Stip op de horizon

Met de stip op de horizon voor ogen – die verhoging die ze zo graag door wilden voeren- begon Kleinkunstig ruim vijf jaar geleden met de strategie. ‘We konden niet zomaar meer geld aan scholen vragen, want schoolbudgetten voor kunsteducatie zijn amper gestegen’, legt Sjoerd uit. Kleinkunstig koos daarom voor het investeren in automatisering om het gestelde doel te bereiken. ’Die keuze heeft fantastisch uitgepakt: door de automatisering konden we méér organiseren, zonder dat we meer personeel nodig hadden.’ De extra omzet die dit opleverde, kon Kleinkunstig inzetten voor de verhoging van de honoraria voor docenten. ‘Niet alleen betalen we onze docenten eerlijk en goed, we doen nog veel meer dan dat. Fair Pay is maar een onderdeel van wat we voor workshopdocenten doen.’

Vereenvoudigen

Om docenten bijvoorbeeld te helpen met het vereenvoudigen van hun werk, is voor hen een volledig automatisch factureringssysteem ontwikkeld. Zij kunnen op de dag van de opdracht met drie klikken hun factuur versturen die binnen een paar dagen wordt uitbetaald. ‘Voor workshopdocenten is dat waardevol, want als er iets is waar zij níet blij van worden, is het wel facturen maken’, lacht hij. ‘Doordat er vaak fouten
in zaten, duurde het soms veel langer dan nodig om betaald te worden. Wij hebben dat hele probleem bij ze weggehaald. Het vereenvoudigen van hun administratie zorgt er mede voor dat docenten graag bij ons willen werken, waardoor we ook weer méér kunnen leveren aan scholen.’

Belangen

Vaak wordt in organisaties vooral naar de belangen van de klant gekeken – in ons geval zijn dat de scholen. ‘Wie kijkt er naar de belangen van de workshopdocent? Zij worden vaak vergeten. Daarom is er bij Kleinkunstig een medewerker die volledig opkomt voor hun belangen. Als er iets wordt georganiseerd wat niet handig is voor workshopdocenten, dan komt zij voor hen op’, zegt de directeur. Bovendien spreken we dankzij haar niet meer over ‘workshopdocenten’ maar over ‘workshopdocenten’, wat recht doet aan hun professionaliteit.

Gelijkwaardig

Ook is een jaarlijkse docentendag in het leven geroepen en is de reiskostenvergoeding verhoogd. Daarnaast is er een volledig onboarding traject voor wie bij Kleinkunstig aan de slag gaat: je krijgt bijvoorbeeld voorrang bij opdrachten als je nieuw bent, zodat je zo snel mogelijk in het ritme komt. ‘Onze
hele manier van denken is veranderd: vroeger was de school als klant koning, nu zijn docenten en de klanten gelijkwaardig aan elkaar.’

Voorbereidende lessen

Alle inspanningen hebben ertoe geleid dat Kleinkunstig een heel betrouwbare partij is voor scholen, die vrijwel altijd kan leveren, ook op korte termijn. ‘Voor scholen hebben we voor elke workshop zelfs voorbereidende lessen geschreven. We leveren maatwerk en zijn daarin heel stabiel en kundig, zowel inhoudelijk als organisatorisch.’

‘Het is geen strategie of visie, het is een mindset’

‘Wat je veel ziet in de cultuursector, is dat de uitvoerenden – de workshopdocenten in dit geval – te weinig krijgen’, vervolgt Sjoerd. ‘Maar wij vinden diegene die op het einde van de keten zit, die docenten dus, net zo belangrijk als diegene aan het begin. Het is geen strategie of visie, het is een mindset. Die is onderdeel geworden van de bedrijfscultuur binnen Kleinkunstig. Die moeten we blijven bewaken. De workshops die docenten geven gaan over succeservaringen: voor ieder kind is er iets anders dat ze ontdekken, of waar ze op aanhaken. Dat kan alleen met goede docenten. Die zijn ervaren, didactisch sterk en een aanvulling op de schooldocent. Zij zijn het waard om goed betaald te krijgen.’