Show menu

Franka Oude Nijhuis over Praktijkonderwijs en Kleinkunstig

‘Doordat de workshopdocenten uitstralen dat ze weten wat ze doen, krijgen ze het ontzag van onze leerlingen.’

Onbekende docenten in de school. Geen duidelijkheid, rust of regelmaat. Tijdens de cultuurdag op het Twentse Carmel College gaat alles op de schop. En dat is best lastig voor de kwetsbare doelgroep op de vestiging voor praktijkonderwijs, waar docent Franka Oude Nijhuis werkt. ‘En toch, door wat de docenten doen, openen ze onze leerlingen. Ze weten hen te raken.’ Lees verder onder het filmpje.

Ze oordelen niet; alles is goed

‘De workshopdocenten krijgen de leerlingen in beweging. Natuurlijk mogen leerlingen wel hun voorkeur qua workshops doorgeven, maar als je een docent hebt die bevlogenheid mist, dan slaat geen één workshop aan. Bij Kleinkunstig hebben de docenten een bepaalde relaxedness: ze weten meteen contact af te dwingen’, vertelt Franka. ‘Hoe? Doordat ze uitstralen dat ze weten wat ze doen, krijgen ze ‘ontzag’. Ze oordelen niet; alles is goed. Dat is voor onze leerlingen heel fijn. Zelfs een workshop van honderd minuten, waar we – eerlijk gezegd – wat huiverig voor waren, bleek geen probleem.’

Sociale contacten

De scholieren die praktijkonderwijs volgen, hebben vanuit hun achtergrond niet vaak te maken met kunst en cultuur, volgens Franka. En dat is precies waarom zij en haar collega’s de dag organiseren. ‘Als school hebben we een opdracht: we richten ons op wonen, werken en vrije tijd. De cultuurdag raakt aan dat laatste. Onze leerlingen hebben soms moeite met het aangaan van sociale contacten. Door zo’n dag aan te bieden, laten wij hen kennis maken met iets méér dan wat ze normaal zien. Zo stimuleert het ze ook om iets te gaan doen in de buurt of in een vereniging.’

Eindpresentatie

Het college heeft gekozen om ook een eindpresentatie in het programma op te nemen.‘Omdat we het belangrijk vinden om ook terug te koppelen. Hoe de leerlingen en collega’s erop reageren, is echt heel gaaf. We zien leerlingen die normaal wat minder goed uit de verf komen, dingen doen waarvan we totaal niet wisten dat het erin zat.’

Spannend

Niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor veel docenten is de cultuurdag soms spannend.‘Ook zij moeten uit hun comfort zone: docenten worden bij van alles ingedeeld. Zo hadden we een groendocent bij de workshop graffiti en was onze technische assistent bij het onderdeel freefighting. Heel grappig om te zien!’