Show menu

Interview met cultuurcoördinator Bastiaan Rietveld van het Erfgooiers College

‘Raampjes open zetten voor kunst en cultuur’

‘Het is heel erg leuk om leerlingen voor het eerst te zien grimeren, bijvoorbeeld een wond op een hand die nét echt lijkt. Ze zijn er trots op, maken er foto’s van en laten die thuis zien. Wat ik ook altijd een erg sterke workshop vind, is theatersport. Leerlingen reageren heel actief en alert, en er ontstaan soms hele grappige situaties. Ze zijn dan even uit hun comfortzone, en zien nieuwe kanten van elkaar. Dat zijn de mooiste momenten.’

Aan het woord is Bastiaan Rietveld. Hij is cultuurcoördinator op het Erfgooiers College in Huizen en geeft daarnaast zelf CKV-lessen. Bastiaan zet zowel tijdens zijn lessen als voor het bredere cultuurprogramma workshops van Kleinkunstig in. Een volledige Cultuurdag voor alle leerlingen hoort daar ook bij! Door leerlingen te laten kennismaken met kunst en cultuur wil Bastiaan ‘raampjes openzetten’. Daarvoor zet hij onder andere de Cultuurdag en workshops in, maar bijvoorbeeld ook bezoekjes aan musea en culturele voorstellingen.

Positieve boost

‘Culturele activiteiten vinden we op onze school waardevol. Daarom hebben we sinds twee jaar een Cultuurdag geïntegreerd in ons jaarprogramma. Die organiseren we met Kleinkunstig. Het is een dag vol workshops. Daarmee willen we leerlingen een positieve boost geven en ze laten kennismaken met kunst en cultuur. Ze gaan actief aan de slag in de klas, en werken naar een eindresultaat toe. Vaak in groepjes, soms individueel. Dat verschilt per workshop. De Cultuurdag is er voor alle leerlingen. Alleen de eersteklassers doen niet mee. Zij hebben tijdens de introductie een eigen cultureel programma. Ook daarvoor zetten we workshops van Kleinkunstig in.’

Workshop Etsen op school 10

Prettig contact

‘Het organiseren en inbedden van de schoolbrede Cultuurdag is best een klus, maar samen met Kleinkunstig lukt dat heel goed. Het contact verloopt prettig en zorgvuldig. De vaste contactpersonen reageren snel op vragen en zijn flexibel als je toch nog een wijziging hebt. Ook vind ik de manier van evalueren fijn: samen terugkijken naar hoe het is verlopen. Het blijft spannend om mensen van buitenaf naar binnen te halen, maar mijn ervaringen met de Cultuurdag zijn positief. Ik zie dat ook tijdens de dag zelf: iedereen is er, en het lóópt. Mocht er een gastdocent ziek zijn, dan is er altijd tijdige vervanging.’

Sfeer proeven

‘Als cultuurcoördinator ben ik natuurlijk druk met de voorbereiding op de dag. Zo moet er bij elke workshop ook een docent van de school zelf aanwezig zijn, naast de gastdocent. Dat rooster vullen met collega’s kan een uitdaging zijn. Op de dag zelf heb ik geen vaste rol. Dan loop ik graag rond om de sfeer te proeven tijdens de workshops. Hoe gaat het eraan toe? De gastdocenten benaderen de leerlingen op een leuke manier, en ik zie de leerlingen enthousiast bezig zijn.’

Raampjes openen

‘Ik ben heel blij met hoe het de afgelopen jaren is gegaan en wil de Cultuurdagen ook in de toekomst blijven aanbieden. Met zo’n dag ben je toch aan het zaaien. Je laat leerlingen kennismaken met allerlei disciplines en activiteiten. De opbrengst is niet persé direct zichtbaar, maar je zet er raampjes mee open. In de hoop dat er leerlingen zijn die op een later moment denken: ‘hee, dat was leuk toen’, en er iets mee gaan doen.’