Show menu

Interview met cultuurcoördinator Sigrid Leeuwerke van CSG Selion Groningen

Cultuurcoördinator en docent Sigrid Leeuwerke over ‘Het Podium Op!’:
‘We keken met andere ogen naar onze leerlingen’


‘We hebben ook als docenten zó genoten van de voorstelling.’ Sigrid Leeuwerke is docent beeldend en cultuurcoördinator op CSG Selion in Groningen. Met veel enthousiasme vertelt ze over het dagproject ‘Het Podium Op!’ van Kleinkunstig, waar alle eersteklassers aan meededen. ‘Het was heel mooi om van een afstandje naar onze leerlingen te kijken, en te zien wat ze in een dag voor elkaar kregen.’

Selion-groningen-kleinkunstig-workshop

De start van het schooljaar op een nieuwe school vaak spannend.

Het dagproject ‘Het Podium Op!’ hielp de eersteklassers bij het elkaar leren kennen in wat Sigrid ‘de gouden weken’ noemt. Dat zijn de weken waarin de basis wordt gelegd en het vertrouwen wordt opgebouwd. Sigrid: ‘Vanuit verschillende workshops werkten de leerlingen toe naar een gezamenlijk eindoptreden. Zo hebben
we de dag afgesloten met een geweldig moment met álle eersteklassers. ‘Hee, dit hebben wij samen gedaan!’, was het gevoel dat overheerste. Heel mooi.’

Achterover leunen

Circus, dans en theater waren de disciplines waarin workshops werden gegeven. ‘De begeleiding was heel goed, er was een groot en deskundig team van gastdocenten aanwezig. Iedereen was op elkaar ingespeeld.’ Dat neemt niet weg dat het een behoorlijke organisatie was, met zeven klassen en ongeveer zeventig deelnemende leerlingen. ‘Daarom is het heel fijn dat er op de dag zelf aanspreekpunten zijn vanuit Kleinkunstig. Er is een projectleider en een aanspreekpunt voor de gastdocenten. Daardoor kon ik zelf meer achterover leunen en de dag echt ervaren.’

Met andere ogen

Voor de leerlingen was het best spannend, want ‘het podium op’ is niet iets wat je elke dag doet. ‘Er waren leerlingen die vooraf zeiden dat ze het niet zouden doen, maar uiteindelijk heeft iedereen meegedaan aan het eindoptreden. De reacties achteraf waren heel positief. Leerlingen vonden het heel leuk. En ook als docenten hebben we er zó genoten! Je kijkt even op een andere manier naar je leerlingen, en naar wat ze met elkaar neerzetten. Dat is heel waardevol. Het gaf ons als docenten een warm gevoel. We hebben best wat verschillen hier op school, en ook leerlingen die extra aandacht en begeleiding nodig hebben. Dan is de verbinding die op zo’n dag ontstaat extra mooi.’

Tips van Sigrid

Heeft Sigrid tips voor andere docenten en cultuurcoördinatoren die nadenken over een dagproject op school? ‘Vooral: durf te organiseren! Wees niet bang, en leer van je fouten. Verder: dubbelcheck alles en stem binnen de school zoveel mogelijk face to face af. Even de koppen bij elkaar. Dat werkt het beste. En vraag hulp aan je collega’s, ga het niet in je eentje doen.’ Het contact met Kleinkunstig is daarbij ook ondersteunend, vertelt Sigrid. ‘De contactpersoon van Kleinkunstig is heel betrokken. Ze neemt regelmatig contact op, en is echt een sparringpartner. Dat gaat verder dan alleen het project waar je op dat moment aan werkt. Het brengt veel meer.’

Weer het podium op?

Tot slot de vraag: volgend jaar weer ‘Het Podium Op!’? ‘Ik wil het zeker nog een keer doen met alle eersteklassers. Het is een mooie manier om ze te laten kennismaken met elkaar. En wie weet ook eens met andere jaarlagen. Ik gun het alle leerlingen om met elkaar zo’n ervaring op te doen.’