Show menu

Interview met Guiot Duermeijer, docent CKV

‘Met Kleinkunstig is het goed aftasten wat het beste past bij de doelgroep’

Guiot Duermeijer is docent CKV, mentor en cultuurcoördinator op het Anna van Rijn College in Nieuwegein. Daarnaast is hij muziektheatermaker. ‘Ik doe dit alles al jaren met veel plezier. Ik vind jongeren leuk, en hou me graag bezig met de culturele programmering van onze school.’ Daarvoor werkt hij ook samen met Kleinkunstig. ‘Kleinkunstig denkt goed mee. Het overleg is fijn, snel en doelgericht. En, misschien een heel praktisch maar niet onbelangrijk punt: er zijn nooit planningsproblemen.’

Interview-met-Guiot-Duermeijer-Anna-van-Rijn

Aanbod dat prikkelt én aansluit

Kunst en cultuur aanbieden op school ziet Guiot als essentieel. En dan liefst zo dat leerlingen uit hun comfortzone komen, zonder dat het té spannend voor ze wordt. ‘Een aanbod dat nét iets scherper is, dat iets brengt wat leerlingen nog niet kennen of niet verwachten: daar streef ik naar. Het moet natuurlijk wel aansluiten, want anders ben je ze kwijt. Die balans vinden, dat is soms best een ingewikkelde zoektocht. Voor de workshops denkt Kleinkunstig hier altijd goed over mee. We tasten dan samen af of een workshop bij de doelgroep past. Ik vind dat heel fijn werken.’ 

Open mind en kritische blik

De kennismaking met kunst en cultuur vergroot de betrokkenheid van leerlingen, opent hun geest en laat ze scherper kijken, vindt Guiot. ‘Het versterken van die open mind en kritische blik in een schoolomgeving waar het soms vooral gaat om het halen van de volgende toets, vind ik ontzettend waardevol.’ Op het Anna van Rijn College gebeurt dan ook veel op cultureel gebied. ‘Dat is echt onderdeel van onze school. We zijn altijd in beweging. Op dit moment zijn we spannende interdisciplinaire programma’s voor de onderbouw aan het ontwikkelen, heel tof.’

anna-van-rijn-kleinkunstig

Workshop Cajón voor eerste klas

‘Als school wil je elk jaar activiteiten aanbieden die aansluiten op je doelen en waarmee je alle leerlingen bereikt’, vervolgt Guiot. ‘Voor de onderbouw zetten we hier onder andere workshops in de klas van Kleinkunstig voor in. Ik wil leerlingen al vroeg laten kennismaken met de podiumkunsten zoals theater, dans en muziek.’  Als voorbeeld noemt hij de workshop Cajón. ‘We hebben een muziekdocent die veel met ritmes bezig is in het eerste jaar. Ik wilde iets vinden in het verlengde van zijn lessen. Alle eersteklassers volgen daarom nu de workshop Cajón. Ik vind het zelf een charmant instrument. Juist door zijn eenvoud kun je er veel van leren.’

Handsome Poets voor 3 mavo

Een ander voorbeeld is de voorstelling Tune In! van Handsome Poets. Die wil Guiot inzetten voor de leerlingen in 3 mavo. ‘De voorstelling is eigenlijk gericht op de start van een schooljaar en op kennismaken. Maar bij ons komen ze juist aan het einde van het schooljaar. De muzikanten passen daarom de voorstelling aan en gaan nu het einde van het derde leerjaar – het jaar vóór het eindexamen – gebruiken als rode draad. Dat illustreert de flexibiliteit van Kleinkunstig en de makers met wie zij werken.’

Samenwerking en betrokkenheid

Naast de flexibiliteit vindt Guiot het fijn dat hij bij Kleinkunstig een vast contactpersoon heeft. ‘De afstemming is goed, snel en ook doelgericht. Je ervaart de samenwerking en betrokkenheid. Ook de uitvoering van de workshops door de gastdocenten verloopt over het algemeen goed. Als docent hoef je dan niet veel te doen, behalve de boel een beetje in de gaten houden. En, dat vind ik ook heel sterk aan Kleinkunstig: er zijn nooit planningsproblemen. Wij werken met zogeheten ‘Anna-weken’, activiteitenweken waarin van alles gebeurt, en dat kan lastig zijn met inplannen. Met Kleinkunstig gaat dit altijd goed.’

Interview-met-Guiot-Duermeijer