Workshop Podcast maken

Podcasts zijn enorm populair. Het begon een aantal jaren geleden met de podcast “Serial”, waarin wordt onderzocht of een tiener onterecht in de gevangenis zit. Na deze podcast werd deze vorm van journalistiek weer enorm populair. In Nederland is onder andere “De brand in het landhuis” van de NPO een veel geluisterde Podcast.

Meningen en invalshoeken verzameld

Afgelopen september stond er in de Volkskrant een vergelijking van acht verschillende voetbal podcasts. Over ieder onderwerp bestaan inmiddels meerdere podcasts. Je kunt dus op zoek gaan naar verschillende meningen en invalshoeken. In de ene podcast zijn de bekende commentatoren van de NOS aan het woord, maar in een andere podcast een aantal vrienden waarvan niemand weet wie het exact zijn. Zo kun je echt zoeken naar de podcast stijl die bij jou past, of je kan je laten verrassen.

Fascinaties

De meeste podcasts hebben een journalistieke invalshoek. Ze gaan over een gebeurtenis of onderwerp uit het echte leven. Dit maakt het juist voor leerlingen interessant om mee bezig te gaan. Ze zoeken een onderwerp dat hen fascineert en zetten dit naar hun hand. Als echte journalisten gaan ze op onderzoek uit. Ze zoeken en interviewen experts en betrokkenen. Dit monteren ze tot een goed verhaal en maken zo hun eigen podcast.

Nieuwe schoolkrant?

De podcast is de mogelijkheid om een schoolkrant weer nieuw leven in te blazen! Drempels nu zijn loze afgedrukte oplagen of niet zo populaire schoolTV. Door een school-podcast te maken bied je leerlingen een toegankelijke en moderne manier om informatie met elkaar te delen. Je kunt de aflevering luisteren terwijl je in de bus zit of naar huis fietst. Gewoon wanneer het jou uitkomt! Daarnaast biedt een podcast ook meer vrijheid. Het is niet erg als een interview in een podcast vijf minuten langer duurt, maar als je een schoolkrant drukt moet je rekening houden met een maximum aantal woorden.

Podcasts en jongeren

Steeds meer jongeren luisteren podcasts. Het biedt een goede tegenhanger voor het snelle en vluchtige van social media. Als je een podcast gaat luisteren begin je al met meer aandacht en rust, je gaat een verhaal “aan”. In onze workshop podcast maken streven we ernaar dat leerlingen met volle vrijheid hun eigen verhaal of mening gaan vertellen en vangen in een podcast.