Verslag van de Cultuurdag op De Waerdenborch in Holten

Jarenlange samenwerking

Deze review kregen wij van Femke Noorlander-Koekkoek, cultuurcoördinator van De Waerdenborch in Holten. Al jarenlang werkt Kleinkunstig met veel plezier met hen samen; het begon allemaal met een Theatersportbattle in 2011 en vanaf 2016 werken we ieder jaar meermaals samen om een mooie dag te creëren voor de leerlingen. Van workshops Virtual Reality, tot Monotype Design en 3D printer pen tekenen.

Het voordeel van zo’n lange samenwerking is dat beide partijen aan een half woord genoeg hebben. Kleinkunstig kent de werkwijze, de locatie, het type leerlingen… Daarbij weet de school wat ze van ons kunnen verwachten en welke informatie ze moeten aanleveren om snel de organisatie in orde te maken. Een goede workshop wordt met zo’n soepele samenwerking dan al snel een ultieme workshop en dat zien we terug in de evaluatie van Femke. Heerlijk!

Duidelijke kaders, maar persoonlijke invulling

Afgelopen april gingen workshopdocenten Lydia en Mirjam naar De Waerdenborch; waar zij al vaker workshops hebben mogen geven. De 3 VMBO leerlingen gingen aan de slag met de 3D printer pen. Bij Kleinkunstig is het zo dat elke docent zijn eigen inhoudelijke invulling mag geven aan de lesdoelen behorend bij de workshop. Dit zorgt ervoor dat expertise en enthousiasme van de workshopdocent optimaal benut worden en dat iedere workshop dus altijd een beetje anders is.

Zo ging Lydia de leerlingen samen laten werken om tot fantasiebeesten te komen. Verschillende ledematen werden gemaakt en samengevoegd tot een vreemd wezen.
Miriam gaf een andere draai aan de workshop: leerlingen gingen vanaf ‘technische bouwtekeningen’ met de 3D printer pen aan de slag om verschillende onderdelen van een bouwwerk samen te laten komen in hun eigen kunstwerk. Diverse Eiffeltorens, een Apple logo en een auto werden onder andere gemaakt.

Hoe creëer je zo’n topworkshop?

Per groep waren er 25 leerlingen die elk een workshop van 90 minuten volgden. Voor deze workshop is 75 minuten een minimum tijdsduur,  maar met deze 90 minuten kan je dat belangrijke succesmoment van een afgerond eindproduct mooi realiseren. Persoonlijke begeleiding van de workshopdocent is hierin onmisbaar en deze persoonlijke begeleiding is te realiseren bij groepen tot ongeveer 28 leerlingen. Elke docent zal wat betreft groepsgrootte beamen: hoe kleiner, hoe fijner!

Met deze 25 leerlingen was er ook een goede match met deze docenten. Dat is dan ook een belangrijk onderdeel van de organisatie van Kleinkunstig: welke docent past het beste bij dit evenement? Wij kijken niet alleen naar aantal kilometers verwijderd van de locatie maar juist ook naar leerjaar, leerniveau, identiteit van de school en bepaalde thema’s waarbinnen gewerkt moet worden. Niet elke workshopdocent is geschikt voor Praktijkonderwijs, maar ook niet iedere docent haalt evenveel plezier uit een 5VWOklas van een Cultuurprofielschool. Kleinkunstig verzorgt hier de meest ideale match tussen school en workshopdocent.

Enthousiasme en experiment

Enthousiasme, vermengd met experiment en het leren van nieuwe technieken zorgden deze keer voor een fantastische combinatie waarin leerlingen niet werden overvraagd, maar genoeg uitgedaagd werden om een stapje verder te zetten om zichzelf te verrassen. De resultaten waren super en het onmisbare ‘succesmoment’ aan het eind van de workshop meer dan aanwezig. Niet alleen Femke kijkt terug op een geslaagde workshop; Kleinkunstig blijft trots op kunstervaringen als deze, want die zijn toch van onschatbare waarde!

Ook zo’n leuke workshopdag op school organiseren? Neem contact met ons op, we helpen je graag verder!