Show menu

Loopbaanoriëntatie en -begeleiding

loopbaanoriëntatie en begeleiding workshops en activiteiten

LOB – Loopbaanoriëntatie en -begeleiding

Leerlingen op het vmbo beginnen in het eerste jaar met het ontdekken wat zij later willen gaan doen. Loopbaanoriëntatie- en begeleiding is er om de leerlingen te helpen met het maken van deze belangrijke beslissing. En niet zomaar een beslissing, een beslissing over hoe de komende jaren eruit gaan zien. Het maken van deze beslissing kan erg lastig zijn, veel leerlingen twijfelen en hebben geen idee wat ze later willen gaan doen. Nu is er tegenwoordig veel keuze, leerlingen kunnen nu ze op de middelbare school zitten nog alle kanten op. Op veel gebieden is dit een mooi gegeven, echter brengt de hoeveelheid mogelijkheden ook weer problemen met zich mee; het kan erg lastig zijn voor de leerlingen om een concreet besluit te nemen.

Bij het maken van deze keuze is het begeleiden van de leerlingen belangrijk, dit noemen we Loopbaanoriëntatie- en Begeleiding (LOB). LOB is er om de leerlingen meer inzicht te geven in hun eigen kwaliteiten, interesses en drijfveren. Voor veel leerlingen is het opnoemen van hun eigen kwaliteiten en motivaties namelijk helemaal niet zo makkelijk. Kleinkunstig snapt dit als geen ander, we zien dat leerlingen hier hulp bij nodig hebben en dragen graag ons steentje bij. Kleinkunstig is al jaren actief in de educatieve branche als leverancier van kunsteducatieve workshops. Met deze ervaring hebben wij een unieke en leuke LOB experience ontwikkeld. Onze LOB experience focust zich op actief leren wat je leuk vindt, achter dingen komen die je misschien niet wist en vooral uitgedaagd worden om aan de slag te gaan met je eigen kwaliteiten en competenties.

loopbaanoriëntatie en begeleiding workshops en activiteiten - 1

Loopbaanoriëntatie en -begeleiding | workshops en activiteiten

Workshops hebben altijd het doel om kinderen te motiveren, te laten ontdekken en uit te dagen. De koppeling met LOB wordt gemaakt door tijdens de workshops te focussen op het ontwikkelingsproces van de leerling zelf. Kleinkunstig heeft nieuwe creatieve workshops ontwikkeld die toegepast worden in het LOB-traject van de leerling. Met theateroefeningen worden leerlingen bijvoorbeeld tijdens de workshop Pitchen in hun kracht gezet en kunnen ze uiteindelijk in 20 seconde hun passie neerzetten.

Workshop #ditbenik

“Wat heeft jou gemaakt zoals je nu bent?”, dit is de vraag waar leerlingen deze workshop mee aan de slag gaan. Improviseren tijdens theateropdrachten pushed en motiveert leerlingen om zichzelf op een originele manier te laten zien. Tijdens deze workshop onderzoeken de leerlingen wie zij zelf zijn en werken zij toe naar een korte performance.

Centraal staan kwaliteitenreflectie en motievenreflectie. Leerlingen gaan aan de slag met vragen als “wie ben ik?”, “wat kan ik?”, “wat wil ik?” en “wat drijft mij?”.

Workshop Egodocument

Het Egodocument is een document dat gaat over jouw, vandaar “ego”document. Leerlingen maken in deze LOB-workshop een beeldende uiting waarin ze zichzelf plaatsen in een toekomstbeeld. Dit doen ze door middel van verschillende fotografietechnieken. Ze kunnen het hebben over hun droombaan, maar ook bijvoorbeeld een maatschappelijk vraagstuk. Uiteindelijk heeft elke leerling aan het einde van de workshop een eigen digitale pamflet. Bij het egodocument zijn er geen regels, je mag hier uitstralen wat jij wilt uitstralen.

In deze workshop gaat het vooral om motievenreflectie. Leerlingen denken na over wat zij willen en wat hun drijft. Ze leren dit uit te drukken in een beeld, maar lichten dit ook mondeling toe.

Workshop Infographic

Een infographic wordt gebruikt om iets op een leuke en praktische manier uit te leggen. Belangrijk bij een infographic is vooral dat het in één oogopslag helder is wat de boodschap is. Infographics komen in alle vormen en maten terug in onze maatschappij. Tijdens deze workshops maken de leerlingen hun eigen infographic om een praktisch maar toch creatief beeld te weergeven van hun social media leven. Hierin komt terug wat zij graag zien, wie zij graag volgen en welke rol zij daar zelf in spelen. Een mooie aanvulling op het LOB-dossier.

In deze workshop staan kwaliteitenreflectie en werkexploratie centraal. Leerlingen kijken naar wie zij zijn en wat ze kunnen, maar ook naar welk soort werk past bij mij en wat zijn mijn interesses. De infographic is een uiteindelijke weergave hiervan.

Workshop De ‘dit vind ik’ Podcast

De podcast is er om de diepte in te gaan en een lang ongestoord gesprek te voeren over een onderwerp naar keuze. De leerlingen zullen dit gebruiken om in duo’s de diepte in te duiken over een maatschappelijk onderwerp wat zij willen bespreken. Naast het leren van de technische kant van het maken van een podcast leren de leerlingen ook hoe het is om een langdurig gesprek te voeren over een maatschappelijk onderwerp. Ze gaan zich tijdens deze workshop verhouden tot een maatschappelijk vraagstuk.

Tijdens deze workshop gaan leerlingen vooral aan de slag met kwaliteitenreflectie en motievenreflectie. Leerlingen verhouden zich tot een maatschappelijk vraagstuk wat hun aanspreekt en leren dit in een podcast helder over te brengen. Hierdoor gaan ze aan de slag met vragen als “wie ben ik?” en “wat drijft mij?”.

Workshop Filmportret

Het filmportret wordt in deze workshop gebruikt om een rolmodel uit te beelden. Wie is jouw grote voorbeeld of held? Dit kan een ster, topsporter, politicus of misschien wel hun opa zijn. Het draait hier om het uitbeelden van iemand die de leerling inspireert, in het filmportret wordt duidelijk waarom.

In deze LOB-workshop gaan leerlingen naast werkexploratie en motievenreflectie ook bezig met het in kaart brengen van hun netwerk. Als je een antwoord hebt op bijvoorbeeld wat voor werk bij je past, dan is het ook belangrijk om te weten wie jou kan helpen dat te realiseren. We stimuleren leerlingen om groots te denken, want vaak zijn die sterren en voorbeelden dichterbij dan ze zelf denken.

Workshop Pitchen

De pitch is er om iemand binnen een aantal seconden te kunnen overtuigen, kort maar krachtig een idee of boodschap neerzetten. Bij de workshop Pitchen maakt de leerling een pitch over zichzelf, in een periode van een aantal seconden probeert de leerling de groep te laten zien wie zij is. Tijdens deze workshops wordt er veel tijd besteed aan verbaal en non-verbaal contact met het publiek.

Naast dat leerlingen bezig zijn met hun boodschap, zijn leerlingen in deze workshop bezig met wie hun kan helpen hun doel te bereiken. Een belangrijke vraag is namelijk “voor wie maak je de pitch?”. Wie wil jij ergens van overtuigen? Of wie wil jij een korte en krachtige boodschap meegeven?