Show menu

Maak kennis met Kim Som - theaterdocent

‘Workshopdocenten inspireren mijn leerlingen én mij’

Kim Som werkt als theaterdocent bij de Veluwse Onderwijsgroep. Met enige regelmaat boekt ze workshops of een dagproject bij Kleinkunstig. Daarmee zorgt ze voor inspiratie en plezier bij haar leerlingen, en doet zij zelf ook nieuwe ideeën op. In dit artikel vertelt Kim meer over haar werk en de inzet van dagprojecten en workshops.

Theater is bij de Veluwse Onderwijsgroep een plusvak. Kim: ‘Leerlingen maken deze keuze voor drie jaar. In die tijd besteden we bijvoorbeeld aandacht aan het soepel kunnen reflecteren op jezelf, en aan het kijken naar elkaar. Wat werkt, en wat ook niet? Zo geef ik ook wat basisbeginselen van het regisseren mee. Ik streef ernaar om een mooie opbouw voor mijn leerlingen te maken.’

Sneltreinvaart

Daarbij zet Kim ook workshops en dagprojecten van Kleinkunstig in. Zo maakte ze vorig jaar met de tweedeklassers een voorstelling voor leerlingen uit groep 7/8. Ter voorbereiding hierop deden ze mee aan het dagproject ‘Het Podium Op!’. Kim: ‘Tijdens deze dag maken leerlingen in sneltreinvaart kennis met het werken van niets naar iets. Ook krijgen ze inzicht in wat er allemaal komt kijken bij het maken van een voorstelling. Herhalen, bijschaven: dat valt soms even tegen. Daar hebben we het dan over met elkaar. Dat dat er allemaal bij hoort.’

Mheenpark-breed-kleinkunstig

Observeren

Een workshop of dagproject is voor Kim een gezamenlijke belevenis, waar ze als docent volledig bij betrokken is. ‘Ik boek het niet om in de koffiekamer te gaan zitten’, lacht ze. ‘Integendeel, ik ben er vanaf de zijlijn juist altijd bij. Ik vind het erg inspirerend om de workshopdocenten van Kleinkunstig aan het werk te zien met de leerlingen, ook omdat ik hier de enige ben die theater geeft. Zo kijk ik ook weer met nieuwe ogen. Zowel naar de leerlingen als naar het vak van theaterdocent. Het is heel mooi om die observerende rol te kunnen hebben.’

Verfrissend

Bij ‘Het Podium Op!’ merkte Kim dat enkele leerlingen in eerste instantie wat weerstand en twijfel hadden om ‘de vloer op te gaan’. ‘De twee workshopdocenten gingen hier heel goed mee om. De een was superenergiek, de ander wat rustiger. Ze slaagden erin om de motor bij de leerlingen aan de gang te krijgen. Dat vond ik heel gaaf om te zien. Het kan voor leerlingen ook verfrissend zijn om les te krijgen van een gastdocent. Die legt net weer andere accenten. Uiteindelijk deden alle leerlingen actief mee. Iedereen was naderhand heel trots en blij. Zo’n ervaring versterkt ook de hechtheid van de klas.’

Cadeautje

Naast een dagproject zoals ‘Het Podium Op!’ organiseert Kim voor haar leerlingen ook af en toe een creatieve of actieve workshop. ‘Daarmee geef ik de leerlingen halverwege of aan het eind van het schooljaar als het ware een cadeautje. Ze zijn even met iets anders bezig, iets leuks, iets waar geen prestatiedruk op ligt. Dat kan een theaterworkshop zijn, maar ook iets heel anders. Capoeira bijvoorbeeld. Dat was een succes, even lekker fysiek bezig zijn.’ Het contact met Kleinkunstig verloopt daarbij ‘helder en enthousiast’, vertelt Kim tot slot. ‘Kleinkunstig staat open voor feedback, en omgekeerd vind ik het altijd fijn om te horen hoe zij het bij ons vonden.’