Sander Boschma, circusdocent: ‘Circus leert je op een andere manier naar dingen te kijken, zelfs als je je daar niet bewust van bent.’
Als circusartiest Sander Boschma niet aan het werk is in een resort in Turkije, Disneyland Parijs of op een luxe cruiseschip, zou je hem zomaar in een klaslokaal kunnen tegenkomen. Deze luchtacrobaat, gespecialiseerd in aerial straps, geeft namelijk ook circusworkshops voor Kleinkunstig.

Basisvaardigheden circus op school
Voor degenen die zich afvragen hoe dat dan in zijn werk gaat met rondvliegende leerlingen: Sander geeft op scholen alleen circusworkshops over de basisvaardigheden, zoals balanceren, diabolo en jongleren. Dit doet hij net zoals toen hij nog in Meppel, zijn geboorteplaats, les gaf bij jeugdcircus Okidoki. Later heeft hij een opleiding gevolgd aan de Academy of Circus and Performance Art (ACAPA) in Tilburg om een moderne circusartiest te worden.
Circusartiest in het buitenland
De paar maanden per jaar dat Sander in Nederland is, geeft hij graag circusworkshops op scholen. ‘Het is heel eenvoudig met Kleinkunstig’, zegt hij. ‘Als ik laat weten dat ik voorlopig naar het buitenland ga, krijg ik als reactie: “Jammer voor ons, maar leuk voor jou!” Ik zou me kunnen voorstellen dat ze me niet meer inplannen als ik steeds weg ben, maar ze blijven dat wel doen. Bovendien regelen ze alles, het contact met scholen en de hele planning. Ik hoef eigenlijk alleen maar op het tijdstip dat zij zeggen met mijn spullen aanwezig te zijn, en dan komt het goed!’, lacht hij.
Circus op school tijdens een projectdag
Sander geeft zowel workshops op middelbare scholen als op basisscholen. Volgens Sander kiezen veel basisscholen voor een dagproject waarbij de klas een voorstelling maakt. Hij vindt dat heel prettig werken: ‘Omdat kinderen dan helemaal opgaan in die magie en verwondering: vandaag is het circus op school!’ Meestal begint hij met een eenvoudige jongleeract, waarna iedereen in groepjes alles mag uitproberen. ‘Circus draait natuurlijk om trucs en kunstjes, maar – en hier heeft het mijzelf ook altijd enorm bij geholpen – vooral bij kinderen draait het om samenwerken en het opbouwen van zelfvertrouwen’, vertelt Sander, steeds enthousiaster wordend.

Zelfvertrouwen en trotse leerlingen door circusworkshops
‘Ze ontdekken dat ze eigenlijk snel iets kunnen leren en iets moois kunnen maken dat er goed uitziet op het podium. Soms zeggen kinderen bij binnenkomst dat ze absoluut niet willen optreden, maar als ze snel succes boeken met de trucs, worden ze zo blij – en daar probeer ik natuurlijk ook aan te werken – dat ze toch de moed vinden om het te proberen. Nadat ze zich herinneren dat ze eigenlijk niet durfden, zijn ze na afloop enorm trots op zichzelf. Het snelle resultaat is geweldig voor het zelfvertrouwen van kinderen.’
De kracht van circus: mensen blij maken
‘Is dat ook de kracht van het circus: mensen blij maken?’ Sander antwoordt: ‘Ik denk het wel, op verschillende manieren: de open en fijne sfeer zorgt voor veel verbinding. Op scholen is het altijd een bijzondere dag, eigenlijk echt een feestje, met de nadruk op gezelligheid. Alleen al omdat je op een andere manier bezig bent, is het leuk om kunst en cultuur de school binnen te brengen. Het leert je op een andere manier naar dingen te kijken, zelfs als je je daar niet bewust van bent.’