Show menu

School aan het woord: Klaartje van Veen van het Cambreur College

Klaartje van Veen: ‘Je hebt als docent een doel voor ogen: hun wereld vergroten’

De organisatie van het culturele gedeelte van de sport- en cultuurdag op het Cambreur College in Dongen is dit jaar helemaal in handen van Kleinkunstig: zo’n 1100 leerlingen zullen zich onderdompelen in allerlei workshops. Klaartje van Veen is docent muziek op deze school en heeft Kleinkunstig in de arm genomen. De belangrijkste reden daarvoor is het brede aanbod aan workshops én het overnemen van de planning: ‘Heel fijn, want met zoveel leerlingen ben je het overzicht gauw kwijt.’

De ene helft van de leerlingen heeft ’s ochtends sport en ’s middags cultuur; de andere helft precies andersom. ‘Voor zoveel leerlingen een best grote wens qua organisatie’, zegt Klaartje. Vorig jaar huurde de school Kleinkunstig al in voor een paar losse workshops. Omdat dat zo goed beviel, geven ze de complete organisatie nu uit handen. ‘We hebben als school een heel sterke visie op hoe de dag eruit moet zien: voor ons is het belangrijk dat Kleinkunstig daar volledig in mee kan gaan.’

cambreur-college-dongen
Cambreur College te Dongen

Elk jaar anders

Kleinkunstig heeft een systeem waarin leerlingen zelf workshops kunnen kiezen, maar dat hoéft niet: op het Cambreur College is het thema qua cultuur elk leerjaar anders, en krijgen de leerlingen de workshops die bij hun leerjaar passen. In het derde jaar krijgen ze bijvoorbeeld alles wat met muziek te maken heeft. Zo komen alle culturele thema’s een keer voorbij. ‘Wij vinden dat als leerlingen klaar zijn op school, we ze alle aspecten van cultuur moeten hebben aangeboden. Als je leerlingen laat kiezen, is het ook een beetje hoe de wind waait. Dat wij daarin sturen, is voor Kleinkunstig geen enkel probleem.’

Ontwikkelen

Klaartje legt het graag verder uit. ‘Als ik in mijn les zeg: jullie moeten nu dit en dat doen… dat werkt niet. Maar als docent wil je de leerlingen wél ergens naartoe ontwikkelen. Je wilt een traject met die kinderen afleggen, je hebt een doel voor ogen: hun wereld vergroten. Maar wat ze niet kennen, kunnen ze niet kiezen. Ze moeten er wel eerst mee kennis maken. Daarom is dit hoe we het aanpakken.’

DJ-techniek

De workshop DJ-techniek, daar kijkt Klaartje zelf het meest naar uit. Lachend: ‘Ik ben er de hele dag bij, dus ik móet wel alle workshops volgen! DJ-techniek vind ik ontzettend spannend en leuk om te kijken wat daaruit kan komen. Dat is een voorbeeld van iets dat echt aanvullend is op wat we als school kunnen bieden. Ook circus lijkt me te gek. Net als de themaworkshop Vrijheid & Rap: zo spannend wat daar uit komt. Persoonlijke verhalen van leerlingen over vrijheid… ik ben nieuwsgierig naar hoe ze daarop gaan reageren.’

Creatieve denkprocessen

Hoewel het Cambreur College ‘gewoon een gezellige school in Dongen’ is, aldus Klaartje, willen zij en haar collega’s graag dit brede cultuuraanbod bieden. ’We blijven aan die weg timmeren. Het vak muziek heeft heel veel waarde binnen de school. De leerlingen leren er luisteren naar elkaar, leren er samenwerken. Muziek ontwikkelt je klankvoorstelling wat ook belangrijk is voor taalontwikkeling. Beeldende vakken zijn weer belangrijk voor technisch inzicht, dus beide dragen bij aan de creatieve denkprocessen. En dát is weer hard nodig als je later de beroepswereld in wil.’

Zij en haar collega’s zijn vastberaden: ‘De aandacht voor cultuur op scholen is helaas niet vanzelfsprekend, maar wij blijven de boel in the picture gooien!’