Show menu

School aan het woord: Nagihan Dilaver van Montessori College Nijmegen

Cultuurdag voor bijna tweeduizend leerlingen op Montessori College in Nijmegen: ’Opzet past precies bij de visie van de school’

‘We dachten: laten we ons jubileum eens groots aanpakken’, vertelt cultuurcoördinator en docent Nederlands Nagihan Dilaver van het Montessori College in Nijmegen. En dat lukte: de school pakte afgelopen voorjaar uit met een cultuurdag voor bijna tweeduizend leerlingen en met meer dan tachtig workshops en masterclasses.

Nagihan: ’We wilden als cultuurcoördinatoren heel graag zo’n feestdag voor onze leerlingen regelen. Dus dachten we: laten we eens bij Kleinkunstig informeren. Daar hoefden we bijna alleen maar aan te geven wat onze interesses waren en wat we wilden. Zij hielden zich bezig met de keuze van de lokalen, de
workshopdocenten en de programmering. Ze verdiepten zich zelfs in ons gebouw en in onze manier van werken’, vertelt Nagihan.

‘Zeker op een Montessorischool, waar het heel belangrijk is dat leerlingen vanuit hun eigen intrinsieke motivatie activiteiten kunnen kiezen, moet er maatwerk zijn. Met zoveel leerlingen heb je ook nog een enorm improvisatie- en organisatievermogen nodig. Dat dat allemaal is gelukt, vinden we heel bijzonder’,
vinden ook Nagihans collega-cultuurcoördinatoren Mannick Wolters, Marijne Flantua en Agnes Smit.

Niet in de laatste plaats vanwege de samenwerking, die bij zo’n groot project cruciaal is, vertellen de vier docenten die er intensief mee bezig waren: ‘Je moet toch maanden voorbereiding in goede harmonie laten verlopen. Dan is het fijn dat Kleinkunstig een rol in die voorbereiding pakt en dat je als school het vertrouwen voelt om bepaalde zaken los te laten.’

Verbaas jezelf

‘De gedachtes “verbaas jezelf” en “leer mij het zelf te doen” horen bij de Montessorivisie waarbij leerlingen op sommige uren zelf kunnen kiezen welk vak ze volgen. Dat patroon kwam ook terug in de cultuurdag, merkte Nagihan. ‘Het maatwerk, de keuzevrijheid, alles sloot naadloos aan bij de visie van school.’ Dat
de workshops in de smaak vielen werd ook duidelijk op het moment van inschrijving voor de activiteiten. ‘Toen de lijnen open gingen zeiden zij bij Kleinkunstig zelfs: “Echt verbazend hoeveel leerlingen klaarstonden om hun workshops te kiezen.”’

Variatie

Nagihan: ‘Met tachtig workshops was er veel variatie, en ook al hebben we de keuze per groep leerlingen nog iets ingeperkt: dan nog vind ik het uniek dat kinderen binnen zo’n grote organisatie eigenaar konden blijven van hun eigen manier van leren. Álle leerlingen van de hele campus, zonder uitzondering, konden
met hun eigen talenten en interesses aan de slag. Precies zoals we graag wilden.’

Deuren open

Na de cultuurdag gooide het Montessori College de deuren open: de hele dag bezig zijn werd, aan het eind van de middag, afgesloten met een podium. Zo konden de leerlingen hun kunsten presenteren aan elkaar, de ouders, de buurt en zelfs aan de burgemeester. ‘Dat leerlingen zo’n hele dag met elkaar samenwerken
en het daarna met elkaar delen, vind ik een bijzondere manier van leren. Dat versterkt ons als cultuurprofielschool. Voor de leerlingen, maar ook richting de buurt en richting ouders. Geweldig dat de kinderen hier mogen shinen en hun talenten kunnen laten zien. Het zou zomaar kunnen dat dit niet de laatste keer is geweest dat we samenwerken om zo’n dag te organiseren.’