
Het schooljaar beginnen in een stoffig lokaal? Niet bij de Meerwaarde: daar wordt op de binnenplaats druk gegoocheld en bouwen leerlingen in de sporthal een menselijke piramide. De school in Barneveld begint het jaar met een kickstart: Kleinkunstig zet er een paar daverende CKV-dagen neer. ‘Voor ons is het vanzelfsprekend om het jaar zo te beginnen.’
Het is een uur of elf ’s ochtends en in een lokaal van de Meerwaarde schreeuwt een garagehouder het uit van de pijn. Een onderdeeltje van een auto is dwars door haar bril geschoten. Gelukkig komt er toevallig een oogarts aanlopen, die het glas met een pincet uit haar oog trekt. ‘Auuww!!!!’ Dan: groot applaus. Want dit is ‘gewoon’ een workshop theater van Kleinkunstig waar de brugklassers hun jaar mee starten.
Gewoonste zaak van de wereld
De Meerwaarde en Kleinkunstig pakken groots uit: gedurende meerdere dagen geven de workshopdocenten van Kleinkunstig verschillende workshops aan brugklasleerlingen. Goochelen op de binnenplaats, circus in de sporthal en theater in de lokalen. Voor Marlien de Boer – coordinator en leerkracht van de Meerwaarde – de gewoonste zaak van de wereld. ‘Dit doen we ieder jaar,’ zegt de lerares handvaardigheid en coördinator van de CKV-dag. ‘Het is voor de brugklassers een leuk begin van het jaar en ze leren elkaar zo snel kennen. Natuurlijk hebben we dit door corona iets anders moeten aanpakken. Maar door goed overleg met Sjoerd konden we dit jaar gewoon weer twee hele leuke CKV-dagen neerzetten.’

Sjoerd is Sjoerd Berendsen, de artistiek en operationeel directeur van Kleinkunstig. Kleinkunstig maakt kunsteducatieve workshops op maat voor het voor het voortgezet onderwijs. Met de start van de coronacrisis schoot hij gelijk in actiestand. ‘Ik ben gaan videobellen met Marlien om te kijken wat er allemaal wel zou kunnen,’ vertelt hij. ‘De ervaring leert dat je er altijd wel uitkomt als je overlegt.’ Want er waren wel wat kleine coronahobbels te nemen. ‘Eerst was er nog sprake van 1,5 meter afstand tussen leerlingen, maar dat ging gelukkig niet door. Op de Meerwaarde zijn er gelukkig veel plekken om een workshop te geven, de sporthal hier is bijvoorbeeld erg handig.’
‘Vandaag loopt hier een cameraman rond die de dag filmt. Zo heeft de school een mooie aftermovie en zien ouders hun eigen kind terug in een workshop of de eindvoorstelling, waarin de leerlingen laten zien wat ze in de workshops geleerd hebben.’
De grote eindvoorstelling
Voor die voorstelling wordt nog even druk geoefend. ‘Jongens, we gaan een menselijke piramide proberen met z’n negenen,’ roept de workshopdocent circus in de sporthal. Verderop wordt een goochelshow gefilmd, gepresenteerd door twee brugklassers met een bolhoed. Als vanuit de sporthal circusmuziek begint te spelen, drommen de eerstejaars zenuwachtig samen, gevolgd door hun mentoren. Een iPad op een standaard legt het hele spektakel dat volgt vast: een show met korte sketches, dans en verschillende circusacts. Soms met heel veel enthousiasme en soms met wat minder. ‘Maar dat maakt niet uit,’ glundert Sjoerd. ‘Het gaat erom dat ze het durven. En ze durven het’ De docenten zijn trots. Marly: ‘Ik vind het knap dat ze in twee uur een hele voorstelling hebben neergezet.’