Studenten worden aan het begin van het studiejaar gecombineerd tot klassen. Dat gaat vaak goed, waarbij groepsopdrachten zonder problemen worden aangepakt en er geen sprake is van verstorende groepsdynamiek. Soms gaat dit echter minder vanzelf waarbij studenten meer kijken naar wat hen onderscheid van de ander dan naar wat hen verbindt. Hieronder lees je meer over op welke manier de positieve groepsdynamiek door middel van kunstworkshops een handje geholpen kan worden.
Dit kan door met elkaar een activiteit te ondernemen. Bijvoorbeeld een creatieve workshop waarbij je iets van jezelf moet laten zien, of een nieuwe media activiteit waar studenten iets nieuws ontdekken met elkaar.
Samenwerken en kunstworkshops doen voor een positieve groepsdynamiek
Een manier om een klas meer tot geheel te maken is om hen samen iets nieuws te laten ontdekken. Wat is een vaardigheid die bij hen allemaal nog onbekend is, waardoor je ‘in hetzelfde schuitje’ komt te zitten als je dat samen gaat leren? Je voelt je samen eerst wat ongemakkelijk, maakt samen een leerproces door en bent samen trots op de nieuwe verkregen vaardigheid. Samen muziek maken of dansen zijn manieren om tot een positievere groepsdynamiek te komen door middel van kunstworkshops. Dit doe je in de workshop Capoeira of Stepdance! Uiteraard gebeurt dit onder leiding van een professionele docent die weet je hoe veiligheid bouwt in een groep. Studenten durven natuurlijk niet zomaar te dansen of ritmes te slaan.
Workshops waarbij je samenwerkt, iets nieuws ontdekt met elkaar en waarbij je iets van jezelf laat zien zijn zeer geschikt voor het bevorderen van de groepsdynamiek. Denk aan Cajon, Streetbeats, Team Artwork of Graffiti.
Met elkaar een kunstwerk maken tijdens de workshop Team Artwork
Een gezamenlijk kunstwerk maken werkt ook altijd heel goed voor het creëren van een positieve groepsdynamiek. Iedere student draagt zijn steentje bij aan een groter geheel. Doordat studenten individueel werken, is dit een workshop waarbij je nog niet teveel van jezelf hoeft te laten zien, terwijl je wel met elkaar aan een prachtig kunstwerk werkt! Op de foto hieronder is elke bloem en elke tattoo of de kat gemaakt door een individuele studenten. Als mbo je een thema kiezen voor het schilderij. Dit kun je ook in overleg met de studenten doen. Welke waardes vinden zij bijvoorbeeld belangrijk? Wat vinden ze belangrijk om als groep aan te gaan werken? Zo wordt het schilderij ook een dagelijkse herinnering aan wat voor de studenten belangrijk is. Via de kunstworkshop Team Artwork werken studenten samen aan een meer positieve groepsdynamiek.

Samen muziek maken ter bevordering van de groepsdynamiek
Slagwerkworkshops zijn ook altijd erg geschikt voor het samenbinden van groepen. Je leert (letterlijk) naar elkaar luisteren om een gezamenlijk ritme te maken. Iedereen krijgt een momentje om te ‘shinen’ met zijn solo en je leert hoe je ook in ritmes gevoelens kan laten doorklinken. Samen muziek maken en luisteren geeft een gelukkig gevoel, zoals wordt uitgelegd op deze pagina van de NPO. Je maakt namelijk dopamine aan als je samen muziek maakt. Djembé of Cajon zijn allemaal geweldige kunstworkshops om in te zetten voor het versterken van een positieve groepsdynamiek.
