Workshop Fotografie
Zo maak je een pakkende foto
Inhoud van deze workshop
Kennismaken
Beginnen
Doen
Delen
Laat je leerlingen ervaren hoe rijk fotografie is.
Met hun smartphone maken en delen leerlingen ontzettend veel foto’s. Fotografie is daarmee nog nooit zo toegankelijk en makkelijk geweest. Toch valt de ene foto meer op dan de andere. Wat maakt een foto tot een pakkende foto? Licht, kleur, compositie en techniek kunnen het verschil maken. Onder begeleiding van een workshopdocent die ook professioneel fotograaf is, ontdekken leerlingen in de workshop Fotografie hoe ze mooie foto’s maken. Foto’s waar je naar kunt blíjven kijken.
Opzet van de workshop Fotografie
De workshop Fotografie is zo opgezet dat deze aansluit op de ervaring en het niveau van de leerlingen. De workshopdocent begint de workshop met een inleiding en uitleg. Welke verschillende vormen van fotografie zijn er? Wat onderscheidt een gewone foto van een onvergetelijke foto? Dit laat de workshopdocent zien aan de hand van diverse voorbeelden. Daarna gaan de leerlingen zelfstandig aan de slag met korte opdrachten. Ze onderzoeken wat de invloed is van kleur, licht en compositie op hun foto’s.
Ook oefenen ze met de instellingen van hun camera. Na elke opdracht bekijken ze samen met de workshopdocent de resultaten en bespreken die. Wat heeft hun onderzoek aan nieuwe inzichten opgeleverd? Welke beelden springen eruit en hoe komt dat? In fotografie komt veel samen: goed kijken, lichtval, techniek en onderwerpkeuze. Aan het einde van de workshop Fotografie delen de leerlingen kort hun ervaringen in de groep. Wat hebben ze ontdekt, wat vonden ze inspirerend? Het geleerde kunnen ze meteen in de praktijk brengen!
Tips
Smaakt de workshop Fotografie naar meer? Kijk dan ook eens bij de workshop Pinhole Fotografie. Die neemt leerlingen mee terug in de tijd, naar de basis én de betovering van de analoge fotografie. Met de workshop Animatie zetten de leerlingen juist weer een digitale stap verder. Ze brengen stilstaande beelden in beweging en maken een animatiefilm.