Workshop Programmeren met algoritmes

Aan de slag met kunstmatige intelligentie

In deze workshop leren leerlingen programmeren en krijgen ze inzicht in de werking van algoritmes.

Inhoud van deze workshop

Kennismaken

Hoe zijn kunstmatige intelligentie en algoritmes ontstaan? Mét voorbeelden!

Beginnen

De leerlingen starten met onderzoeken, ontdekken en oefenen.

Doen

De leerlingen programmeren een algoritme voor een computerspel.

Delen

De leerlingen wisselen indrukken uit. Wat nemen ze mee uit deze workshop?

Je leerlingen ontdekken de wereld van kunstmatige intelligentie en algoritmes.

Hoe leuk is dit? Zélf algoritmes programmeren en daarmee het verloop van een spel bepalen! Dit doen de leerlingen in de workshop Programmeren met algoritmes. Ze maken stap voor stap kennis met kunstmatige intelligentie en de werking van algoritmes. Ze spelen een computerspel en leren hoe ze dit op basis van hun eigen ideeën kunnen aanpassen en uitbouwen. Bijvoorbeeld door met het programmeren van algoritmes het gedrag van een personage in het spel te veranderen. Ontdekken, ervaren, creativiteit en programmeren staan centraal. Deze workshop biedt uitdaging en plezier voor leerlingen van alle niveaus!

Opzet van de workshop Programmeren met algoritmes

Wat is kunstmatige intelligentie eigenlijk? De workshop begint met een korte inleiding door de workshopdocent. De oorsprong en ontstaansgeschiedenis van kunstmatige intelligentie en algoritmes komen aan bod. Daarbij benoemt de workshopdocent ook concrete voorbeelden, zoals de muzieksoftware van Spotify. Die past zich aan de keuzes van de luisteraar aan en bepaalt daarmee ook weer toekomstige keuzes. Kunstmatige intelligentie gaat onder andere over het digitaal programmeren van gedrag.

Na deze inleiding en voorbeelden is het tijd voor de leerlingen om zelf aan de slag te gaan. Aan de hand van een computerspel ontdekken ze in de praktijk wat een algoritme is en hoe je dit kunt veranderen. Ze kunnen het gedrag en zo de persoonlijkheid van een personage bepalen. Daardoor gaat het verhaal een heel andere kant op! Zo ervaren de leerlingen hoe je een computer leert wat juiste acties zijn bij bepaalde situaties in het spel. Tot slot van de workshop Programmeren met algoritmes blikken de leerlingen kort terug. Wat hebben ze allemaal geleerd en welke indrukken hebben ze opgedaan?

Tips

Benieuwd naar meer workshops waarin leerlingen kennismaken met de digitale wereld? Kleinkunstig biedt nog veel meer! In de workshop Virtual Reality maken leerlingen hun eigen VR-film. Of neem eens een kijkje bij de workshop Interactieve Installatie.

Meer weten? Neem contact op

Voorbereidend lesmateriaal

Voer uw e-mailadres in en u kunt de lesbrieven downloaden. Voor elke workshop zijn er minstens drie lessen. Bij elke les zit ook een LessonUp!

Leerdoelen

  • Leerlingen maken kennis met de werking van algoritmes en kunstmatige intelligentie
  • Leerlingen ontdekken wat de kracht en ook zwakte van kunstmatige intelligentie is
  • Leerlingen leren een algoritme te programmeren
  • Leerlingen kunnen creatieve aanpassingen bedenken en toevoegen aan het computerspel BotsUp.

Workshopkosten

Onze prijzen bestaan uit drie onderdelen:

  • De workshopprijs: hangt af van de lengte van de workshop en het aantal workshoprondes dat we organiseren.
  • De materiaalkosten: afhankelijk van de workshop die gekozen wordt.
  • Reiskosten bedragen 40 euro, ongeacht waar de school gevestigd is.

Heb je vragen?

Neem eenvoudig contact met ons op!

Of mail info@kleinkunstig.nl

Informatieaanvraag
Workshop Programmeren met algoritmes