Workshop Songwriting
Schrijf je eigen unieke song
Inhoud van deze workshop
Kennismaken
Beginnen
Doen
Delen
Met weinig woorden veel zeggen en je publiek raken: daag je leerlingen uit.
Het perfecte liedje schrijven, waarmee je mensen raakt: wie wil dat nou niet? Toch is een eigen song schrijven lastiger dan het op het eerste gezicht lijkt. Als songwriter wil je een boodschap overbrengen die past bij de melodie en ook nog eens origineel verwoord is. Een mooie uitdaging, waar de leerlingen in deze workshop Songwriting mee aan de slag gaan! De workshopdocent, die ook professioneel singer-songwriter is, geeft de leerlingen de beste tips en helpt hen op weg in het schrijven van hun eigen nummer.
Opzet van de workshop Songwriting
De workshopdocent start de workshop met het bespreken van de opbouw van songteksten, rijmschema’s en melodielijnen. Daarbij krijgen de leerlingen aansprekende voorbeelden te horen, zodat ze de theorie aan de praktijk kunnen koppelen. Na deze inleiding is het tijd om zelf aan het werk te gaan. De leerlingen brainstormen in groepjes. Waar willen ze dat hun lied over gaat? Wie zijn eigenlijk de mensen voor wie ze het lied schrijven? Wat verrast, grijpt of ontroert hun publiek?
Als iedereen zijn idee scherp heeft en voor zich ziet, begint het schrijven. De leerlingen bedenken met welk rijmschema ze willen werken en welke melodie ze willen gebruiken. De workshopdocent begeleidt de leerlingen in dit proces. Om de zelfgeschreven teksten goed voor te kunnen dragen, krijgen de leerlingen ook een zangles met een aantal basisbeginselen. Dit kan in verschillende muziekstijlen zijn, afhankelijk van de ideeën van de leerlingen en het specialisme van de workshopdocent.
Aan het einde van de workshop Songwriting presenteren de leerlingen hun zelfgemaakte songs aan elkaar. Ook is er ruimte om de opgedane ervaringen met elkaar te delen.
Tips
Ben je benieuwd naar andere workshops waarin jouw leerlingen aan de slag gaan op het snijvlak van kunst en taal? Kijk dan eens bij de workshop Poetry Slam of de workshop Spoken Word.