Leerlingen met een nieuwe blik naar het alledaagse laten kijken

Energiek, gedreven en veelzijdig: die woorden zijn bij uitstek van toepassing op beeldend kunstenaar en workshopleider Willemijn den Harder. In 2017 studeerde zij af aan ArtEZ in Zwolle. Met haar Studio Wil en Wij richt Willemijn zich op kunst, educatie en evenementen. In dit portret vertelt zij meer over haar activiteiten én over wat zij zo leuk vindt aan het geven van educatieve workshops.

‘Ik doe veel projecten, ben docent handvaardigheid, geef workshops en maak beeldende kunst. Kunstwerken ontwikkelen met groepen doe ik ook graag. Zo heb ik met leerlingen op een middelbare school in Nijmegen een groot kunstwerk gemaakt voor in de aula. We hebben eerst samen gebrainstormd. Wat past bij de school? Wat willen we met het kunstwerk uitstralen? Wat wil je zien als je je boterham zit te eten? Als kunstenaar en docent bied ik de artistieke waarden, kaders en handvatten, waarop de leerlingen voortborduren. Zo bleek in dit geval dat het een kleurrijk werk moest worden, met een duidelijke betekenis. Dat proces van samen iets creëren vind ik heel waardevol.’

Wat vindt de leerling leuk?

‘Als ik een workshop geef op school kijk ik altijd goed naar de leerlingen die ik voor me heb. Sommigen staan meteen te trappelen, anderen hebben er nog niet zo’n zin in. Het is voor mij de uitdaging om aan te sluiten bij de belevingswereld van de leerlingen en ervoor te zorgen dat de workshop voor iedereen leuk wordt. Ik heb altijd iets achter de hand voor héél enthousiaste of juist voor minder gemotiveerde leerlingen. Waar hebben ze behoefte aan? Wat willen ze leren? Zo had ik laatst een paar jongens in mijn workshop fotografie die gek waren op trucks. Ik heb ze tips gegeven om een truck zó te fotograferen dat die heel imposant en groots op de foto komt. Dat vonden ze geweldig!’

Met open vizier

‘Al die verschillende leerlingen geven me veel energie. Het leukste vind ik het wanneer leerlingen na afloop van een workshop zeggen: ‘dit ga ik thuis ook doen!’ Dan blijft het niet bij een positieve ervaring, maar kunnen ze ermee verder in hun dagelijks leven. Dat is ook een belangrijke drijfveer voor mij: het alledaagse mooier maken door kunst. Daar wil ik de leerlingen voor enthousiasmeren: met een nieuwe blik kijken naar wat je elke dag doet. Vanuit verwondering, met een open vizier. Als ik dat tijdens een workshop zie gebeuren, word ik daar blij van!’